zondag 21 oktober 2007

15-16 september 2007: Herbal medicine making

Nanay Demit en ik zijn ziek. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Na een dagje rust gaat het al beter.

De volgende dag volgen R-dem (van NIHIP) en ik een workshop over ‘herbal medicine making’ gegeven door Nanay Demit. We leren de verschillende stappen om Lagundi-siroop te maken; en proeven zeer nieuwsgierig ons resultaat. We maken ook een soort bananenpilletjes. Met de ‘evidence based medicine’ in mijn achterhoofd, maakte deze workshop toch indruk. Ik begin het nut van de deze onschadelijke, kosteloze (en misschien wel nuttige) geneesmiddelen voor zelflimiterende aandoeningen in te zien..
Dokters schrijven hier immers heel veel geneesmiddelen voor. Vaak onnodig en soms zelfs gevaarlijk (zeker voor kinderen). Na tien minuten televisie komen de ‘kidney care’ en ‘anti-stress tabletten’ uw oren uit. Nog nooit heb ik zoveel reclame voor de meest absurde geneesmiddelen gezien.

Geen opmerkingen: